Stalo se za bílého dne…

Vážení příznivci  automobilů JAWA, kolegové!

     nedá mi, než se s vámi podělit o malý zážitek za závodu Zbraslav – Jíloviště.

Je známo, že úroveň a pověst novodobých ročníků závodu neustále stoupá. Organizace, kvalita služeb, startovní pole , nakonec i objednané počasí, to vše je sportovním podnikem, společenskou událostí i důstojnou poctou odkazu předchozích generací dam a pánů, sportsmenů, účastníků dávných ročníků tohoto podniku. A hold předválečné produkci automobilového průmyslu, nejen naší První republiky. Co všechno bylo zase  na Zbraslavském náměstí k vidění!

Ani dnešní divná, složitá doba, nezabránila pořadatelům v uskutečnění závodu na té nejvyšší možné úrovni. Díky.

     A teď k záležitostem Autojawaklubu. 

Limusína pana Nečesánka, tradičního to zástupce klubu na tomto podniku, podala standardní výkon. Dvě kola na plný plyn. Bez měření . Tzv. „na férovku“. Stačilo na pěkné cca 40. místo startovního pole.

Věc zajímavější z hlediska historie se udála ještě předm startem závodu, během výstavy vozidel .

Oslovil mne pán, v nejlepších letech, s poznámkou -„pane, jako majitel automobilu Jawa, četl jste knihu o historii automobilů Jawa?“

Ano, byla má odpověď s úsměvem Děda Vševěda.

“ A víte něco o automobilu na straně 88?“

To samozřejmě nemohu sloužit, v paměti jej nemám, odvětil jsem.

Akční pán krásného jména Květoslav věc nevzdal. “ Támhle u stánku tu knihu prodávají, pojďte.“

Knihu vzal do rukou a nalistoval str. 88-89. Zde jsou fotografie zdařilých prototypů automobilů Jawa z předválečného období. Jedno nádherné bussines coupé na str. 88 a podobný prototyp karoserie navržený pro službu u České pošty. Fotografie z archivu autora knihy Dr. Jana Králíka.

Dál se projekty nedostaly.

     A teď pointa drobného příběhu.

Pan Květoslav pravil -“ pane, tento automobil jsem jako obyvatel obce Jíloviště vídal každý týden.

Okolo roku 1960. Je to bezpochyby tento automobil. Byl v exelentním stavu, pamatuji si i nádhernou palubovku v imitaci dřeva i to otvírací víko kufru. Majitel,  stavěl v té době v sousedství domek a na stavbu tímto automobilem týdně dojížděl. 

Vím o něm, že se jmenoval Helcl, bytem v Londýnské ulici a pracoval v mototechně v Římské ulici v Praze. Byl znalcem značky JAWA, prostředí automobilových a motocyklových závodů.

v rozhovorech často zmiňoval pány Kaisera, Kronbergera, Vitvara a další.

Někdy kolem roku 1965 automobil prodal.“

Pan Květoslav neví komu. Ani já to nevím. Stopa končí. 

     Ale třeba někdo…?

– je ještě pamětník z mototechny Římská, který by pana Helcla znal? Nebo jeho automobil?

– je možné z evidence vozidel dle jména , automobilu a cca data zjistit více?…

Pokud něco víte, sdělte prosím na : inecesanek@gmail.com

Přílohy